8x ontspannen doe je zo!

Zorg je vooral voor anderen? Voor je kinderen, je partner, voor je ouders. Als zorgprofessional of mantelzorger? Als leidinggevende? Sta je de hele dag ‘AAN’? Aangestaard door beeldschermen, prikkels van whats-app groepen, team chats en ga zo maar door.

De vorige Blogs zijn we ingegaan op het herkennen (en erkennen en uiten) van je gevoelens en behoeften. Wat heb jij nodig? Alleen als je die vraag voor jezelf kunt beantwoorden, kun je voor jezelf zorgen!  

Nu je weet wat je nodig hebt (wat je behoeften zijn), is het belangrijk daar invulling aan te geven.

In de vorige nieuwsbrief deden we de oproep ‘wat doe jij om jouw behoefte aan ontspanning in te vullen?’. Uit de inzendingen zijn de volgende 8 tips ontstaan. #samensterk #HARTverwarmend.

1. Vertraag!
Echt, dat kun je. Jij kunt dat! Bevrijd jezelf even van de prikkels waardoor je omgeven wordt. Zoek rust op. Dat kan zijn door te gaan wandelen in de natuur. Of een fijn plekje op te zoeken waar je even ongestoord met jezelf kunt zijn. Adem een paar keer diep in en uit. Het hoeft niet lang te zijn. Een paar minuten, een kwartier of half uur. Doe het elke dag! Op vaste tijdstippen misschien als dat voor jou prettig werkt. Wat je nog extra kunt doen om te vertragen:

  • Wees je bewust van je eigen ademhaling, of de vogels en geluiden in de natuur. Voel je even vrij. Je hoeft even niks, het is gewoon oké. Jij bent hier NU.
  • Visualiseer je een plek waar je je volledig ontspannen voelde. Probeer of het lukt om dat gevoel naar boven te halen.

2. Tune in
Maak tijd vrij voor een ‘meeting’ met jezelf! Neem pen en papier en schrijf op: Hoe voel ik me? Hoe voel ik me nou echt? Maak eens gebruik van de gevoelslijsten om je te helpen een helder antwoord op die vraag te krijgen. Hoe beter het antwoord, des te gerichter kun je je richten op wat je nodig hebt.

Want wat je voelt komt voort uit wat je nodig hebt of had! Jouw (on)vervulde behoeften!

Voel je je gespannen? Dan is jouw behoefte aan ‘zorg voor jezelf’ misschien niet vervuld en is het belangrijk om daar aandacht aan te besteden. Jij bent verantwoordelijk voor jouw gevoelens!   

Voel je je sereen of vredig? Dan is jouw behoefte aan ‘rust’ misschien vervuld! Of een andere behoefte.    

3. De kracht van dankbaarheid
Het voelen en tonen van dankbaarheid is een van de eenvoudigste manieren om je in korte tijd gelukkiger te voelen, om stress te verlagen en om je sociale contacten te laten bloeien.

Twee oefeningen:

  • Schrijf elke dag 3 dingen op waar je dankbaar voor bent.
  • Schrijf een dankbaarheidsbrief aan iemand die ooit iets voor je heeft gedaan of betekend, maar die je daarvoor nooit echt hebt bedankt.

4. Groeimindset: ontwikkel jezelf verder!
Ontwikkel jezelf in de verbindende Taal van (gevoelens en) Behoeften, die verder reikt dan je van tevoren kunt bedenken. Innerlijke rust en ontspanning, zorg voor jezelf, positiviteit, verbinding en verdieping in je relaties, jezelf eerlijk uiten, luisteren om te begrijpen, effectief samenwerken, conflictsituaties , burn-out voorkomen en aanpakken, feedback geven en zo kunnen we nog wel even door gaan.

Schrijf jezelf in voor een training Verbindende | Geweldloze Communicatie.    

5. Rust en stilte
Er is veel te vinden over Mindfulness. Met aandacht leven. Je bewust zijn van alles wat zich voordoet in het hier en nu, zonder daarover te oordelen of het te willen veranderen. Oefeningen die je helpen om de rust en stilte van het nu te vinden zijn yoga, meditatie en ademhalingsoefeningen. Kijk eens wat er allemaal te vinden is en wat voor jou werkt!

6. Beweeg!
Geen sportieveling? Dat hoeft ook niet. Wandelen werkt al perfect stress verlagend. Het vermindert spanningen, boosheid, moeheid en verwarring. Tegelijkertijd verhoogt het je concentratie, energie, creativiteit en geluksgevoel. Met een dagelijkse actieve wandeling van 10 minuten kun je het verschil al merken.

7. De kracht van woorden
Dat woorden krachtig werken is voor ons niet nieuw. Vanuit Verbindende | Geweldloze Communicatie zijn we ons bewust van de Taal van de behoeften. De woordenschat van gevoelens en behoeften die niemand geleerd heeft op school en maar weinigen tijdens de opvoeding. Je helder kunnen uitdrukken in wat je voelt en wat je behoeften zijn opent een nieuwe wereld. En kan zo bevrijdend zijn. En relaties een diepere betekenis geven.
 
Een extra dimensie is dat de woorden die je aan een situatie geeft, bepalend zijn voor hoe je die situatie ervaart. Hoor je jezelf bijvoorbeeld vaak het woord ‘boos’ gebruiken, of ‘stress’? Het zou wel eens kunnen dat je de situatie daarmee ‘heftiger’ ervaart dan die is. Je voedt de situatie met een ervaring uit het verleden waar je het woord boos of stress aan hebt gekoppeld. Wees je bewust van de kracht van woorden! Varieer met je woordenschat. Nuanceer je gevoelens! Voel je je echt gestresst of misschien ‘lichtjes geprikkeld’ of ‘ietsiepietsie gespannen’? Een interessante oefening die zelfs grappig kan zijn afhankelijk van de alternatieve woorden / uitdrukkingen die je vindt. Maar die in elk geval heel wat situaties een tikkeltje luchtiger kunnen maken!

8. Positieve affirmaties
Affirmaties zijn korte positief geformuleerde zinnen die je elke dag hardop of in gedachten uitspreekt, in het nu, alsof het al bereikt is.
Het doel van deze positieve boodschap aan jezelf? Je wilt met positieve affirmaties een negatief denkpatroon ombuigen naar een positieve overtuiging. Immers, alles wat je aandacht geeft groeit. En dat betekent dat je jouw eigen gedachten positief kunt beïnvloeden om zo gelukkig, vol vertrouwen, energiek en optimistisch een nieuwe dag te beginnen.

Inspiratie:

  • Ik zorg goed voor mezelf
  • Ik heb vertrouwen in mezelf
  • Ik voel me rustig en ontspannen
  • Ik heb de kracht om het beste uit mezelf te halen

Succes met ONTspannen!
#zorgvoorjezelf

Scroll naar top