BRUGGEN BOUWEN met Verbindende Communicatie

Empathie als sleutel om afstanden te overbruggen en verzoeken als smeerolie van de dialoog.

Door Anja Nekeman

Om gesprekken met meer succes te kunnen sturen wanneer er weerstand ontstaat, als je met je collega wil samenwerken aan je project en je collega zegt ‘nee’, als je een besluit wil nemen en je loopt tegen bezwaren aan, dan vraagt dit om vaardigheden die weerstand kan overbruggen en de ‘ja’ kan horen achter de ‘nee’.

Wat is je typische reactie als je hiermee te maken krijgt? Veel mensen ervaren vaak irritatie, boosheid die tot conflicten kan leiden. Toch is er een manier om in verbinding en in gesprek met iemand te blijven. Door het raden naar de onderliggende behoefte ofwel wat iemand ervan weerhoudt om  ‘ja’ te zeggen? En het doen van verzoeken.

Voorwaarde is wel om:

  • open te staan voor een ‘nee’ bij een verzoek
  • nieuwsgierig te zijn naar het waarom achter de ‘nee’
  • oprecht verbinding willen maken
Een voorbeeld:

Je vraagt aan je collega, of hij bereid is om je te helpen met het afronden van het project. Hij zegt: “nee, dat gaat me niet lukken er is vast wel iemand anders die je kan helpen”.
Je wil de behoefte achter de ‘nee’ van je collega begrijpen en je doet een poging met raden naar de behoeften achter de ‘nee’ : “Zeg je ‘nee’ omdat je onder tijdsdruk staat met je eigen project en is rust en focus nu belangrijk voor je?”  

Vaak kun je achter iemands ‘nee’ de (onvervulde) behoefte bespeuren. Wanneer het je niet duidelijk is dan kun je als hulpmiddel naar behoeften gaan raden. Het effect hiervan is dat het helpt om een brug te bouwen om helder te krijgen waar iemand ‘nee’ tegen zegt. En het voedt de verbinding omdat het horen van een ‘nee’ vaker naar een afwijzing leidt dan naar verbinding. Dit koppelen aan een verzoek zijn bouwblokken om bruggen te bouwen. We onderscheiden drie soorten verzoeken:

  • Concrete Aktieverzoeken
    “Ben je bereidt om mij vandaag voor 16 uur de agendapunten voor de meeting te mailen ?”
     

  • Verbindingsverzoeken
    “Zou je mij willen vertellen wat er nu in je omgaat?”
    “Hoe is dit voor jou om te horen?”
  • Empathisch gissen
    “Ben je geïrriteerd omdat je graag aandacht wil voor agendapunt vier voordat wij uit elkaar gaan?”
Tot slot een oefening:
  1. Omcirkel het nummer voor iedere set uitspraken waarin spreker B het is gelukt om de behoeften van spreker A te raden als deze ‘nee’ zegt.
  2. Verander de teksten van de niet omcirkelde B’s zodanig dat behoeften worden uitgedrukt. 
  1. A. Deze opdracht is zo stom, daar heb ik geen zin in.
    B. 
    Wil je graag doen wat voor jou van belang is?
  1. A. Ik wil niet in deze groep meedoen.
    B. 
    Goh, joh, probeer dat nou toch een keertje!
  1. A. Ik ga haar in mijn vrije tijd echt niet helpen!
    B. 
    We moeten elkaar allemaal helpen.
  1. A. Ik heb geen zin om hier te zitten en alleen te luisteren naar wat ik allemaal verkeerd doe.
    B. 
    Zou je meer balans willen ervaren en ook horen waar ik blij en enthousiast over ben in plaats van alleen waar ik me zorgen over maak?

Basis Verbindende | Geweldloze Communicatie voor professionals & teams

Blijf je binnen je team in discussies belanden en heeft iedereen veel woorden nodig om zijn punt te maken? En ben je op zoek naar communicatievaardigheden waardoor je effectief kunt bijdragen aan het succes van je team of organisatie? 
Verbindende | Geweldloze Communicatie helpt je verder. In deze training leer je je standpunten krachtig over te brengen en anderen te overtuigen. En dat terwijl je in verbinding blijft met jezelf én je collega’s. Na de basistraining pas je de kennis en vaardigheden met succes toe in jouw dagelijkse praktijk.

Lees meer over deze training

Scroll naar top