Groeipijn & survivaltips

Door: Anja Nekeman

Ken je dit gevoel?  Je komt enthousiast terug van een training in Verbindende Communicatie (V.C.) en je staat te popelen om het geleerde meteen toe te passen om die langdurige spanning tussen jou en je collega op te lossen. Je collega reageert echter met: “Ben je op cursus geweest, wat praat je vreemd.” Teleurgesteld ontdek je dat V.C. niet zo eenvoudig werkt als paracetamol voor je hoofdpijn. Voor eerste hulp in deze situaties vind je in deze Steentjes waardevolle survival tips!

Als je ergens ‘last’ van hebt dan wil je ervan af. Dit werd heel duidelijk tijdens de in-company trainingen die ik de afgelopen maanden heb mogen geven. Omgaan met agressie en weerstand waren veel gehoorde leerdoelen. Een veelgestelde vraag tijdens een driedaagse training was dan ook: “Wanneer maak je de switch van enerzijds (empathisch) luisteren naar anderzijds eigen behoeften en belangen (eerlijk) uiten om ook duidelijk te kunnen maken wat voor jóu belangrijk is?” Het antwoord ie eigenlijk simpel: op het moment dat je ervaart dat de ander zich voldoende gehoord en begrepen voelt. Hoe eerder je in staat bent om de onderliggende behoeften te herkennen en te benoemen, hoe sneller de ander tot rust kan komen en je gesprek naar een afronding kan leiden.

Lukt dit niet, dan ervaar je groeipijn omdat je zo graag hier effect van wil zien.

Verbindende communicatie is een proces in het ontwerpen van verbindingen. Dit vraagt in het begin om tijd! Tijd om te groeien in het herkennen van je eigen signalen wanneer je getriggerd raakt. Met als effect het vervallen in automatische reactiepatronen. Om meer bewust te worden van je triggers helpt het om in eerste instantie jezelf ´stille´ vaardigheden aan te leren. En stapsgewijs dit in de praktijk toe te gaan passen om zo een groeispurt te maken.

Mijn vier survival tips in het oefenen van stille vaardigheden:

  1. Neem de tijd als je getriggerd raakt. Adem 3 tellen in en adem 6 tellen uit.
  2. Zelf empathie: maak contact met je gevoel. Waar voel ik het in mijn lichaam? Gebruik je gevoel als signaalfunctie naar de onvervulde behoeften. Bijvoorbeeld: ik voel spanning omdat ik ondersteuning nodig heb.
  3. Stille empathie: leef je in en zet je nieuwsgierigheid aan. Welke behoeften probeert de ander te vervullen met het gedrag? Bijvoorbeeld als iemand zegt: ‘Schiet eens op’, betreft dit behoeften als voortgang, efficiency, doelgerichtheid.
  4. Ga nu terug naar je eigen gevoel: is er iets veranderd?
Ik wens je veel oefenplezier en minder groeipijn toe want ik weet zeker dat als je iets werkelijk wilt, het je ook gaat lukken. Daar heb ik alle vertrouwen in!

PS Zelf zijn we bij VINE de laatste tijd ook verder gegroeid in dit proces. Onze vernieuwde, frisse website is hier een mooi voorbeeld van. Neem vooral een kijkje en laat ons weten wat je ervan vindt!

Scroll naar top