Groeipijn & survivaltips

Auteur: Anja Nekeman

Ken je dit gevoel? Je komt enthousiast terug van een training in Verbindende Communicatie (V.C.) en je staat te popelen om het geleerde meteen toe te passen om die langdurige spanning tussen jou en je collega op te lossen. Je collega reageert echter met: “Ben je op cursus geweest, wat praat je vreemd.” Teleurgesteld ontdek je dat V.C. niet zo eenvoudig werkt als paracetamol voor je hoofdpijn. Voor eerste hulp in deze situaties vind je in deze nieuwsbrief waardevolle survival tips!

Als je ergens ‘last’ van hebt dan wil je ervan af. Dit werd heel duidelijk tijdens de in-company trainingen die ik de afgelopen maanden heb mogen geven. Omgaan met agressie en weerstand waren veel gehoorde leerdoelen. Een veelgestelde vraag tijdens een driedaagse training was dan ook: “Wanneer maak je de switch van enerzijds (empathisch) luisteren naar anderzijds eigen behoeften en belangen (eerlijk) uiten om ook duidelijk te kunnen maken wat voor jóu belangrijk is?” Het antwoord ie eigenlijk simpel: op het moment dat je ervaart dat de ander zich voldoende gehoord en begrepen voelt. Hoe eerder je in staat bent om de onderliggende behoeften te herkennen en te benoemen, hoe sneller de ander tot rust kan komen en je gesprek naar een afronding kan leiden.

Lukt dit niet, dan ervaar je groeipijn omdat je zo graag hier effect van wil zien.

Verbindende communicatie is een proces in het ontwerpen van verbindingen. Dit vraagt in het begin om tijd! Tijd om te groeien in het herkennen van je eigen signalen wanneer je getriggerd raakt. Met als effect het vervallen in automatische reactiepatronen. Om meer bewust te worden van je triggers helpt het om in eerste instantie jezelf ´stille´ vaardigheden aan te leren. En stapsgewijs dit in de praktijk toe te gaan passen om zo een groeispurt te maken.

Mijn vier survival tips in het oefenen van stille vaardigheden:

  1.  Neem de tijd als je getriggerd raakt. Adem 3 tellen in en adem 6 tellen uit.
  2. Zelf empathie: maak contact met je gevoel. Waar voel ik het in mijn lichaam? Gebruik je gevoel als signaalfunctie naar de onvervulde behoeften. Bijvoorbeeld: ik voel spanning omdat ik ondersteuning nodig heb.
  3. Stille empathie: leef je in en zet je nieuwsgierigheid aan. Welke behoeften probeert de ander te vervullen met het gedrag? Bijvoorbeeld als iemand zegt: ‘Schiet eens op’, betreft dit behoeften als voortgang, efficiency, doelgerichtheid.
  4. Ga nu terug naar je eigen gevoel: is er iets veranderd?

Ik wens je veel oefenplezier en minder groeipijn toe want ik weet zeker dat als je iets werkelijk wilt, het je ook gaat lukken. Daar heb ik alle vertrouwen in!

Module 1

2 dagen

Basis Verbindende | Geweldloze Communicatie

Een nieuwe manier van denken en communiceren. Helder en verbindend met jezelf en anderen. Blijf empathisch in lastige situaties en dicht bij jezelf. Bewust omgaan met gevoelens om misverstanden te verminderen met verassend resultaat.

Module 2 Van Leiden naar Luisteren 2

Module 2

1 dag

Van LEIDEN naar LUISTEREN
De ‘olie’ in de dialoog

Empathie, de olie in de dialoog. Van luisteren om te reageren naar luisteren om te begrijpen. Bespreek lastige situaties zonder oordeel en verwijt. Open empathische vragen stellen om belangen te achterhalen en sneller ‘to the point’ te
komen.

MODULE 3 Van anderen Aanspreken naar mezelf Uitspreken

Module 3

1 dag

Van anderen AANSPREKEN naar mezelf UITSPREKEN

Vertaal je wensen en behoeften in heldere verzoeken. Jezelf uitspreken, van reactief gedrag naar bewuste keuzes. Het verschil tussen intentie en impact. Effectief verbindende feedback geven en ontvangen. Respectvol bespreekbaar maken van ongewenst gedrag.

Intensive voor professionals

Met de Intensive voor professionals schrijf je je in voor de drie opeenvolgende modules in één keer. Dit geeft je je een sterke basis en uitgebreide kennis om effectief en verbindend te communiceren, zelfs in uitdagende situaties. Schrijf je in en ontvang €250 korting.

Liever persoonlijk advies? Neem gerust contact op

Download de gevoelens -en behoeftenlijst

Een lijst met behoeften én gevoelens die aanwezig kunnen zijn als behoeften wel of niet ingevuld worden of zijn. Deze lijst is bedoeld om je woordenkennis over gevoelens en behoeften te verhelderen en te vergroten. Het is bedoeld als een beginpunt om een ieder die dat wenst te ondersteunen bij het proces van de verdieping van zelfontdekking. Daarnaast kan het behulpzaam zijn om begrip en verbinding tussen mensen te vergemakkelijken. 

Download brochure

Wil je dat je met plezier en energiek je werk kunt doen? Je team enthousiast en gemotiveerd samenwerkt?Medewerkers en leidinggevenden opgewekt, tevreden en betrokken zijn?

Dan is Verbindende | Geweldloze Communicatie iets voor jouw organisatie!

Neem meteen een kijkje en vraag hieronder de brochure voor professionals & teams aan

Openingstijden feestdagen

Nieuwjaarsdag:
Gesloten
Goede Vrijdag:
Gesloten
1e paasdag:
Gesloten
2e Paasdag:
Gesloten
Koningsdag:
Gesloten
Bevrijdingsdag:
Gesloten
Hemelvaartsdag:
Gesloten
1e pinksterdag:
Gesloten
2e pinksterdag:
Gesloten
1e kerstdag:
Gesloten
2e kerstdag:
Gesloten