Hogeschool Windesheim

IT-team, Verbindende Communicatie voor persoonlijke- en team ontwikkeling met focus op effectief samenwerken.

Gegeven training(en):

De uitdaging

Een meer empathische communicatie in het team om anders om te gaan met verschillen van mening, beter naar elkaar kunnen luisteren om elkaar te begrijpen. Zodat er effectiever wordt gecommuniceerd. Luisteren om te verbinden en niet om te reageren. Bewust worden van de impact van je communicatie op de ander, dit kan heel anders zijn dan bedoeld en kan een rode knop indrukken. In plaats van in de verdediging gaan juist het tegenover stelde doen: van discussie naar dialoog.

De oplossing

Vier livedagen wisselden elkaar af met korte online sessies voor specifieke vragen en casuïstiek.  

  • Waarom achter WAT we doen, inzicht en behoeften bewustzijn 
  • Het verschil tussen strategie en behoeften, en wat kun je hiermee. 
  • Intentie en impact, de keuze van jouw woorden doen ertoe, verantwoordelijkheid. 
  • Empathie in gesprekken, Luisteren naar behoeften en het effect in gesprekken. 
  • Wat verbindt ons, welke waarden zijn belangrijk in het team  
  • Wanneer staan gevoelens in de weg van verbinding in teams. 
  • Oordelen en interpretaties, wat is je vertrekpunt in je communicatie. 

Het resultaat

Evaluatie van deelnemers:

“Ik kan beter herkennen wat mijn behoeften zijn en onderscheid maken tussen oordeel en behoeften. Ik kan de ander beter begrijpen en de onderliggende behoeften identificeren. Hierdoor ervaren we meer onderling begrip en zoeken we naar de gezamenlijke waarden wat ons verbindt. Meer afstemming en overeenstemming in het team. We kunnen ook beter aansluiten op de organisatie doelstellingen en hier invulling aan geven. We kunnen ons nu ook meer openstellen, begrip tonen en luisteren zonder elkaar te onderbreken. We komen makkelijker op een lijn. Er is meer respect, saamhorigheid en vertrouwen. Een krachtig team. En blijf open en nieuwsgierig naar de ander zodat samen ook echt samen is.” 

“Eyeopener was te ontdekken w.a.i.t. waarom praat ik nu? In plaats van eerst goed te luisteren naar de achterliggende behoeften. een goed gesprek gaat verder dan alleen het werk: de mens factor in de organisatie. Door ieders behoeften helder te hebben is het team slagvaardiger! En meer efficiency en enthousiaste collega’s geeft een positief effect op te behalen resultaten.”

Benieuwd naar de mogelijkheden binnen uw bedrijf? Neem gerust contact met ons op

Download de gevoelens -en behoeftenlijst

Een lijst met behoeften én gevoelens die aanwezig kunnen zijn als behoeften wel of niet ingevuld worden of zijn. Deze lijst is bedoeld om je woordenkennis over gevoelens en behoeften te verhelderen en te vergroten. Het is bedoeld als een beginpunt om een ieder die dat wenst te ondersteunen bij het proces van de verdieping van zelfontdekking. Daarnaast kan het behulpzaam zijn om begrip en verbinding tussen mensen te vergemakkelijken. 

Download brochure

Wil je dat je met plezier en energiek je werk kunt doen? Je team enthousiast en gemotiveerd samenwerkt?Medewerkers en leidinggevenden opgewekt, tevreden en betrokken zijn?

Dan is Verbindende | Geweldloze Communicatie iets voor jouw organisatie!

Neem meteen een kijkje en vraag hieronder de brochure voor professionals & teams aan

Openingstijden feestdagen

Nieuwjaarsdag:
Gesloten
Goede Vrijdag:
Gesloten
1e paasdag:
Gesloten
2e Paasdag:
Gesloten
Koningsdag:
Gesloten
Bevrijdingsdag:
Gesloten
Hemelvaartsdag:
Gesloten
1e pinksterdag:
Gesloten
2e pinksterdag:
Gesloten
1e kerstdag:
Gesloten
2e kerstdag:
Gesloten