Empathisch luisteren

Verdieping 1: Empathisch luisteren

Hoe kun je duidelijk zijn en toch de verbinding behouden? Hoe kan ik ècht in contact komen met de ander en horen wat de ander nodig heeft? Hoe blijf je empathisch reageren in meer dramatische situaties als emoties een duidelijke rol spelen? Hoe kun je in een dialoog balans en rust creëren met aandacht voor behoeften van de ander én van mezelf? De ander staat nu centraal. Het geleerde en de ervaringen uit de Basisopleiding ‘de Introductie’ worden nu omgezet naar de ander, je collega, cliënt, leidinggevende.

Je leert authentiek contact te maken met de ander. Met wat er in de ander omgaat en leeft. Deze vaardigheid is noodzakelijk om verbinding met de ander te maken. Je krijgt grondig inzicht in wat er achter de woorden en achter het gedrag van de ander schuilt. Je gaat leren om achter de woorden en het gedrag van de ander te luisteren. Je gaat aan de slag met de essentie van empathisch luisteren en gaat ervaren hoe belangrijk zelfempathie is in dit proces. Hierbij ga je ervaren wat de impact is van zelfempathie op je eigen denken, voelen en bewustzijn. En je ontdekt wat de invloed hiervan is op je lichaamstaal en fysieke reacties. Fysieke rust vormt de basis voor een verrijkte dialoog. De dialoog die harmonie herstelt en die in de praktijk discussie voorkomt

Noot: Het is wetenschappelijk bewezen dat iemand die in staat is zijn of haar actieve gevoelens van dat moment te benoemen, de fysieke reactie tot 50% weet te minimaliseren. Is zij of hij ook in staat de behoeften van het moment te benoemen, komt de overgebleven 50% fysieke reactie ook tot rust. Wanneer zijn we in staat zijn om met meer compassie en begrip met onszelf om te gaan, ontspant ons zenuwstelsel. 

De diepgaande kennis van onze trainers over ‘wat mensen daadwerkelijk drijft’ is hierbij van grote toegevoegde waarde.

Deze 2-daagse wordt gegeven aan een gemengde groep (zakelijk en particulier).

Verdieping met Empathie

Je leert te luisteren om te begrijpen in plaats van luisteren om te reageren. Belangen worden duidelijk, weerstand neemt af en escalatie wordt voorkomen. Hierbij leer je, hoe je de belangen van de ander en jezelf centraal zet, rust creëert en écht contact maakt met wat er werkelijk aan de hand is.

Programma

  • Het proces van empathisch luisteren en horen wat de ander nodig heeft.
  • Gevoelens en behoeften van de ander herkennen en verwoorden.
  • Hoe kun je er volledig voor de ander zijn en ook voor jezelf zorgen.
  • Zelfempathie, contact maken met eigen gevoelens en behoeften.
  • Het oefenen van de drie processen: Eerlijk uiten, empathisch luisteren en zelfempathie(interne dialoog).
  • Herstel van de harmonie in een spannende dialoog en het fysieke effect op ons lichaam.

Jouw resultaten

  • Je leert om zodanig te luisteren dat je de ander ook écht kan horen
  • Je stelt open en empathische vragen om de belangen van anderen te achterhalen
  • Verbinding, begrip en diepgang creëren in gesprekken
  • De ander centraal zetten, je kunt écht contact te maken met de ander
  • Je krijgt inzicht en begrip in wat de oorzaak is achter het gedrag

Deze opleiding is het logische vervolg op de Basisopleiding De Introductie.

Praktische informatie

VINE Basisopleiding Geweldloze Communicatie

Ontvang € 180 korting wanneer je de drie modules als bundel in één keer afneemt. 
Integreer hiermee krachtig de grondbeginselen van Geweldloze Communicatie voor een aantrekkelijke prijs.

Contact

Hoe kan ik helpen?
Bel of mail Vicky op:
(030) 215 50 60 
of welkom@vinetraining.nl

VINE Instituut voor Verbindende Communicatie
Tennis- en Businesscenter Heuvelrug
Mariniersweg 3
3941 XK Doorn

Trainingslocaties

Scroll naar top