Verbindende Communicatie

“Waarom ben je nu alwéér te laat?! Op deze manier kunnen we niet samenwerken.”

Tja… wat doe of zeg je dan? Loop je schouderophalend weg of schiet je in de verdediging? Met Geweldloze Communicatie, ook wel Verbindende Communicatie genoemd, leer je anders te luisteren. Je leert te luisteren naar de behoefte waar het werkelijk om gaat die achter de verwijtende opmerking schuilt. En het gaat uiteraard ook over jouw behoeften, hoe maak je die op een respectvolle manier kenbaar aan anderen?

Doel Verbindende Communicatie

Het uitgangspunt van Verbindende Communicatie is om te komen tot verbinding tussen gesprekspartners. Ook bij conflicterende belangen. Dat betekent dat je niet meteen in de aanval of verdediging schiet maar eerst naar elkaars onderliggende behoeften gaat kijken.

Verbindende Communicatie is een wijze van communiceren die een beroep doet op de goede wil van mensen. In plaats van de ander te overtuigen van je gelijk creëer je win-win situaties. Door oog te hebben voor zowel jouw eigen behoeften als die van de ander, zonder oordeel of verwijt. Met verbindend communiceren communiceer je vanuit de intentie om te verbinden en je gesprekken worden veel constructiever. Zo haal je het beste uit je relaties met anderen. Het gaat er bij de training Verbindende Communicatie dat je leert hoe je met elkaar in verbinding blijft. Op een gelijkwaardige en respectvolle manier en in allerlei verschillende situaties.

Wat is verbindend communiceren?

Bij de opleiding Verbindende Communicatie draait het om de intentie om te verbinden en het creëren van een open en respectvolle sfeer waarin alle partijen gehoord en begrepen worden. Dit wordt bereikt door vanuit drie communicatieprocessen de focus te leggen op waarneming, gevoelens, behoeften en verzoeken.

De opleiding Verbindend Communiceren begint met bewust worden van de impact onze eigen Verbindende Communicatie op onze omgeving, het gaat hierbij om objectief waarnemen van de situatie, zonder interpretaties of oordelen. Door je bewust te zijn van wat er daadwerkelijk speelt, kun je beter communiceren. Ook draait de cursus Verbindend luisteren om het herkennen en erkennen van je eigen gevoelens in een bepaalde situatie. Het uiten van deze gevoelens helpt om verbinding te maken met anderen en begrip te creëren.

Tijdens de cursus verbindend communiceren leer je dat het identificeren van je eigen behoeften en die van de ander cruciaal is. Door bewust te zijn van deze behoeften kun je oplossingen vinden die voor beide partijen voldoen. Tijdens het doen van een concreet verzoek aan de ander, gebaseerd op je behoeften is het belangrijk om specifiek en positief te formuleren.

Voordelen van de cursus Verbindende Communicatie

De training Verbindende Communicatie biedt tal van voordelen, zowel op persoonlijk als professioneel vlak. Het stelt je in staat om effectiever te communiceren en beter in te spelen op de behoeften van anderen. Hierdoor kunnen relaties verbeteren en conflicten worden voorkomen of opgelost.

Door te focussen op de behoeften van alle betrokken partijen, kan er beter worden samengewerkt en kunnen doelen efficiënter worden bereikt. En door begrip te tonen voor de gevoelens en behoeften van anderen, kun je empathie ontwikkelen. Dit leidt tot een diepere verbinding en betere relaties.

Geweldloze Communicatie en Verbindende Communicatie worden vaak door elkaar gebruikt en hebben dezelfde doelen. De term “Geweldloze Communicatie” werd oorspronkelijk bedacht door Marshall Rosenberg, de grondlegger van deze communicatiemethode. Vanuit VINE werd de term verandert naar “Verbindende Communicatie” om aan te geven dat het draait om het creëren van verbinding en samenwerking in plaats van het creëren van afstand, polarisatie en conflict.

Trainingen Verbindende Communicatie

In de Basistraining Verbindende Communicatie voor Professionals leren we je de basisprincipes van Verbindende Communicatie en hoe je dit specifiek toepast in deze omgevingen. Wil je je daarna verdiepen? Meer leren over deze manier van communiceren? Omdat je bent geïnspireerd en omdat je het wilt integreren in je dagelijkse leven?

Naast de training Verbindende Communicatie hebben we een uitgebreid aanbod vervolgtrainingen, waardoor je met de handvaten die Verbindende Communicatie je geeft, met anderen in verbinding komt en blijft. Denk bijvoorbeeld aan een persoonlijk leiderschap training. Deelnemers geven aan dat het een grote positieve impact heeft in hun leven, zowel zakelijk als privé. Zij hebben niet alleen meer verbinding op hun werk, ze ervaren ook fijner en diepgaander contact met familie en vrienden.

Meer weten over Verbindende Communicatie? Schrijf je dan in voor de Basistraining voor Professionals. Je vergroot hiermee je communicatie kracht en leert de basisvaardigheden van Verbindende Communicatie.

Introductietraining Verbindende Communicatie

Verbindende of Geweldloze Communicatie werd ontwikkeld door de Amerikaanse psycholoog Marshall B. Rosenberg (1934-2015) die zich liet inspireren door zijn land- en vakgenoot Carl Rogers (1902-1987). Dit gedachtegoed heeft een wereld voor ogen waarin ieders behoeften ertoe doen en waar conflicten vreedzaam opgelost worden. Geweldloze Communicatie in het dagelijkse leven heeft als doel ons vermogen om een diepgaander en wederkerig begrijpen van behoeften te vergroten, wat een respectvolle dialoog en samenwerking zal bevorderen.

Teams
in-company

“Door het maatwerk van de in-company trainingen hebben we nu zelfsturende teams.”

Medewerkers
(individueel)

“Ik heb mijn leiderschap kunnen verdiepen en heb nu meer rust op persoonlijk vlak.”

Interim
managers

“Met situationeel leiderschap heb ik iedereen meegekregen op weg naar succes.”

Download brochure

Wil je dat je met plezier en energiek je werk kunt doen? Je team enthousiast en gemotiveerd samenwerkt?Medewerkers en leidinggevenden opgewekt, tevreden en betrokken zijn?

Dan is Verbindende | Geweldloze Communicatie iets voor jouw organisatie!

Neem meteen een kijkje en vraag hieronder de brochure voor professionals & teams aan

Download de gevoelens -en behoeftelijst

Een lijst met behoeften én gevoelens die aanwezig kunnen zijn als behoeften wel of niet ingevuld worden of zijn. Deze lijst is bedoeld om je woordenkennis over gevoelens en behoeften te verhelderen en te vergroten. Het is bedoeld als een beginpunt om een ieder die dat wenst te ondersteunen bij het proces van de verdieping van zelfontdekking. Daarnaast kan het behulpzaam zijn om begrip en verbinding tussen mensen te vergemakkelijken. 

Openingstijden feestdagen

Nieuwjaarsdag:
Gesloten
Goede Vrijdag:
Gesloten
1e paasdag:
Gesloten
2e Paasdag:
Gesloten
Koningsdag:
Gesloten
Bevrijdingsdag:
Gesloten
Hemelvaartsdag:
Gesloten
1e pinksterdag:
Gesloten
2e pinksterdag:
Gesloten
1e kerstdag:
Gesloten
2e kerstdag:
Gesloten