Het geheim van Geweldloze Communicatie

Geweldloze Communicatie is een krachtige benadering van effectieve interactie en gesprekken die tot begrip en diepere verbinding leidt. Het stelt mensen in staat om op een empathische en constructieve manier te communiceren, waardoor conflicten worden verminderd en relaties worden versterkt.

Het is méér dan een effectieve manier om met anderen te communiceren. In plaats van gericht te zijn op het winnen van discussies, verwijten of het aanwakkeren van conflicten, richt Geweldloze Communicatie zich op het begrijpen van gevoelens en behoeften, zowel bij onszelf als bij anderen. Waardoor er  begrip en verbinding ontstaan tussen mensen.

Op een dieper niveau met anderen verbinden

Geweldloze Communicatie onthult het geheim van effectieve interactie door de focus te verleggen van oordelen en verwijten naar het begrijpen van gevoelens en behoeften, zowel bij onszelf als bij anderen. Het geheim zit hem in de erkenning dat achter elke uitdrukking, elk standpunt, een diepere emotie en behoefte schuilt. Stel je voor: Wanneer een of meerdere mensen deze aanpak omarmen, kunnen ze hun relaties verrijken door wederzijds begrip, samenwerking en harmonie te cultiveren. Het is een krachtige methode om de destructieve cyclus van geweldvolle communicatie te doorbreken.

Het is meer dan een filosofie

Geweldloze Communicatie is een praktische benadering om effectief te communiceren in zowel persoonlijke als professionele relaties. Het is een krachtig hulpmiddel om de destructieve cyclus van geweldvolle communicatie te doorbreken en een leven te leiden waar empathie en verbinding centraal staat. Niet alleen individuen hebben er baat bij, ook is het geheim van Geweldloze Communicatie te gebruiken voor teams en groepen wat resulteert in verbeterd welzijn en succes op alle niveaus van interactie.

Waarom is het dan toch dat we als mensen vaak kiezen voor Geweldvolle Communicatie?

In de wereld van communicatie bestaat een tweeledig paradigma

Geweldloze Communicatie en geweldvolle communicatie. Geweldvolle communicatie, zoals de naam al doet vermoeden, omvat agressieve taal, beschuldigingen, verwijten en het negeren van de behoeften van anderen. Deze vorm van communicatie leidt vaak tot misverstanden, hevige conflicten en het uiteindelijke verslechtering van relaties, zowel in individuele als groepssituaties.

Marshall Rosenberg, een vooraanstaande klinische psycholoog, was zich diep bewust van de destructieve aard van geweldvolle  communicatie. Hij ontwikkelde Geweldloze Communicatie (NVC) als een reactie op de impact van taal op relaties en menselijk gedrag.

Net als Rosenberg zijn wij bezorgd door de manier waarop mensen vaak naar geweld, zowel fysiek als verbaal, grijpen wanneer onbegrip en conflicten zich voordoen. Marshall Rosenberg legde de vinger op de manier waarop mensen denken als een belangrijke oorzaak, waarbij ze taal gebruiken die schuld, oordelen en eisen uitdrukt, in plaats van empathie en begrip.

Het doel van Geweldloze Communicatie

Het doel van geweldloos communiceren is om duidelijkheid, wederzijds begrip en verbinding te creëren tussen mensen. In persoonlijke relaties, professionele interacties of conflictoplossing, deze vorm van communicatie kan effectief zijn in alle situaties. Het stelt ons in staat om open en eerlijk met elkaar te praten, zonder de ander te beschuldigen of te bekritiseren.

Door de focus te leggen op onze waarnemingen, gevoelens, behoeften en verzoeken, kunnen we empathie tonen en begrijpen we elkaar beter. Dit vergroot niet alleen de kans op respect en begrip, maar leidt ook tot een win-win uitkomst waarbij beide partijen zich gehoord en begrepen voelen. Door bewust te zijn van onze communicatie en de impact die dit heeft op anderen, kunnen we betere relaties opbouwen en succesvoller samenwerken.

De 4 stappen van Geweldloze Communicatie

En als iemand je bekritiseert, kun je empathisch reageren met:” ik heb het idee dat wat ik doe niet bijdraagt aan wat je graag zou willen, wil je aangeven wat beter zou kunnen werken voor jou?

Bij VINE Training nemen we je mee in de diepgaande wereld van Geweldloze Communicatie en hoe deze krachtige benadering je professionele leven kan transformeren. Ontdek de drie processen en de vier stappen die de basis vormen voor effectieve en verbindende communicatie.

In de VINE training leer je het model toe te passen op drie communicatie processen. Je interne communicatie ofwel zelfverbinding, luisteren en jezelf uitspreken.

Stap 1: waarneming  – de basis van begrip

Een cruciale vaardigheid in geweldloos communiceren is de kunst van waarneming zonder oordeel of interpretaties toe te voegen. In de professionele sfeer kan dit een verschil maken tussen een conflict en een constructieve dialoog. Hier is een voorbeeld:

Oordeel: “Mijn collega negeert altijd mijn voorstellen tijdens vergaderingen.”

Waarneming: “Ik heb gezien dat mijn collega de afgelopen drie vergaderingen geen reactie heeft gegeven op mijn voorstellen.”

Met deze subtiele verandering verschuift de focus van beschuldiging naar feitelijke observatie, wat een basis biedt voor verdere communicatie.

Stap 2: gevoel – emoties op de werkvloer

Het herkennen en uiten van je gevoelens helpt om persoonlijke emoties duidelijk te maken en verantwoordelijkheid te nemen voor je gevoelens. Hier volgt een voorbeeld:

Uiting zonder Geweldloze Communicatie: ” Als je niet reageert op mijn voorstellen dan voel ik me genegeerd en niet serieus genomen

Uiting met geweldloos communiceren: “ik voel me onzeker omdat ik graag wil horen hoe mijn voorstel op je overkomt.

Door je gevoelens duidelijk en respectvol te communiceren, kunnen collega’s beter begrijpen hoe je je voelt en waarom, wat leidt tot een constructievere dialoog.

Stap 3: behoefte  – de kern van samenwerking

Professionals hebben vaak uiteenlopende behoeften, en geweldloos communiceren helpt je deze behoeften te identificeren en uit te spreken. Hier is een situatie:

Uiting zonder Geweldloze Communicatie: Ik wil dat je sneller reageert op mijn voorstellen.

Beter is: “Effectiviteit en samenwerking is belangrijk voor me om de deadline te halen.

Door behoeften op de voorgrond te plaatsen, worden gesprekken concreter en meer gericht op begrip en samenwerking en minder op confrontatie.

Stap 4: verzoek – effectieve samenwerking

Het doen van een duidelijk en respectvol verzoek is de laatste stap om dit toe te passen in je professionele leven. Een voorbeeld:

Uiting zonder Geweldloze Communicatie: “Ik wil dat je nu een reactie geeft op mijn voorstellen”

Geweldloze vraag: “Effectiviteit en samenwerking is belangrijk voor me om de deadline te halen. Is het werkbaar voor je dat je binnen 2 dagen een schriftelijke reactie geeft op mijn voorstellen?

Door heldere verzoeken te doen, laat je zien dat je de inspanningen van anderen waardeert en serieus neemt. Je draagt bij aan een positieve en productieve werkomgeving.

Het geheim van geweldloos communiceren is empathie

Wat maakt deze benadering zo krachtig? Juist: empathie. Stel je voor dat je als teamleider een teamlid aanstuurt dat herhaaldelijk moeite heeft met het halen van deadlines. In plaats van direct kritiek te uiten, kun je deze benadering toepassen.

Empathie: “Ondanks al je inspanningen zie ik dat je in de laatste paar weken vier deadlines niet hebt gehaald. Wil je me vertellen welke uitdagingen je ervaart?

Door empathie te tonen, bied je ruimte voor open communicatie en krijg je inzicht in eventuele obstakels waarmee je teamlid wordt geconfronteerd. Dit leidt tot betere samenwerking en oplossingen.

Wat als de ander niet openstaat voor Geweldloze Communicatie?

Om deze taal toe te passen hoeft onze gesprekspartner daar zelf niet vaardig in te zijn. Het toepassen van het communicatie proces nodigt de ander uit om te gaan deelnemen aan het proces van uitwisseling, geven en ontvangen.

Hoe kan ik mijn communicatie vaardigheden verbeteren?

Er zijn verschillende manieren om je communicatievaardigheden te verbeteren. Effectief is het lezen van boeken, zoals “Geweldloze Communicatie” van Marshall B. Rosenberg. Als je wilt leren hoe je effectief Geweldloze Communicatie toepast, schrijf je dan in voor een van onze trainingen. Hierin leer je hoe je empathie kunt inzetten voor constructieve gesprekken.

Wil je leren hoe je dit effectief kunt toepassen in je dagelijkse leven en op de werkvloer? Bij VINE training en development bieden we uitgebreide trainingen en workshops vanuit Geweldloze Communicatie die je zullen helpen je communicatievaardigheden te verbeteren en duurzame relaties op te bouwen.

Schrijf je nu in en ontdek de kracht van Geweldloos Communiceren!

Teams
in-company

“Door het maatwerk van de in-company trainingen hebben we nu zelfsturende teams.”

Medewerkers
(individueel)

“Ik heb mijn leiderschap kunnen verdiepen en heb nu meer rust op persoonlijk vlak.”

Interim
managers

“Met situationeel leiderschap heb ik iedereen meegekregen op weg naar succes.”

Download brochure

Wil je dat je met plezier en energiek je werk kunt doen? Je team enthousiast en gemotiveerd samenwerkt?Medewerkers en leidinggevenden opgewekt, tevreden en betrokken zijn?

Dan is Verbindende | Geweldloze Communicatie iets voor jouw organisatie!

Neem meteen een kijkje en vraag hieronder de brochure voor professionals & teams aan

Download de gevoelens -en behoeftelijst

Een lijst met behoeften én gevoelens die aanwezig kunnen zijn als behoeften wel of niet ingevuld worden of zijn. Deze lijst is bedoeld om je woordenkennis over gevoelens en behoeften te verhelderen en te vergroten. Het is bedoeld als een beginpunt om een ieder die dat wenst te ondersteunen bij het proces van de verdieping van zelfontdekking. Daarnaast kan het behulpzaam zijn om begrip en verbinding tussen mensen te vergemakkelijken. 

Openingstijden feestdagen

Nieuwjaarsdag:
Gesloten
Goede Vrijdag:
Gesloten
1e paasdag:
Gesloten
2e Paasdag:
Gesloten
Koningsdag:
Gesloten
Bevrijdingsdag:
Gesloten
Hemelvaartsdag:
Gesloten
1e pinksterdag:
Gesloten
2e pinksterdag:
Gesloten
1e kerstdag:
Gesloten
2e kerstdag:
Gesloten